Jak najít práci snů

Hledání práce je pořádná práce. Často nepříjemná. Někdy stresující. Je toho opravdu dost, co byste měli, mohli, na co nezapomenout… Náš fahrplan vám s tím pomůže. Dá hledání řád. Dodá vám sebedůvěru. A výrazně zvýší vaše vyhlídky na získaní toho správného místa.

Změna je život. Možná vás už nynější práce nenaplňuje jako dřív. Někdo nebo něco vám v zaměstnání nesedí. Anebo víte, že byste si za svou práci zasloužili o dost vyšší odměnu. Nastal čas najít si nový job.

Pokud se o vás nepřetahuje konkurence, pravděpodobně si procesem vyhledávání a získávání práce projdete od A do Z. Od vytvoření představy o vašem novém místě přes odpovědi na pracovní inzeráty, účast na pohovorech až po vyjednávání o podmínkách pracovní smlouvy.

Abyste si to maximálně ulehčili a šli vysněnému místu co nejvíc naproti, je dobré postupovat systematicky. Následující postup vám ukáže, jak hledat práci co nejefektivněji.

1. Pořádně si rozmyslete, co vlastně chcete. Můžete. A potřebujete

Hledání práce by mělo začít osobním auditem vašich předchozích pracovních zkušeností, vašich schopností, přání a potřeb.

Jiné požadavky i možnosti bude mít absolvent bez závazků a jiné otec s dvěma dětmi a manželkou na mateřské. To znamená, že pro každého je vhodné jiné místo, přestože můžou vykonávat stejnou profesi.

Vemte do ruky tužku a papír nebo otevřete zápisník v mobilu a odpovězte si na otázky jako:

  • Co se mi v minulých zaměstnáních líbilo, a co ne?
  • Které činnosti dělám rád, a které naopak nesnáším?
  • V čem jsem dobrý, co umím, jaké mám znalosti a dovednosti?
  • Která zaměstnání/pozice bych mohl a chtěl dělat?
  • Jak vysoký potřebuji plat, abych si zachoval/zvýšil současný životní standard?
  • Je pro mě důležitý karierní růst?
  • Jak daleko mohu/chci za prací dojíždět?
  • Potřebuji být častěji doma?
  • Apod.

Abyste o sobě a svých schopnostech získali reálnou představu, není od věci požádat o zpětnou vazbu upřímné kolegy a přátele. Vyzkoušet můžete i kvalitní osobnostní testy anebo si zaplaťte pár konzultací u dobrého profesního kouče. Vše, co pomůže korigovat příliš subjektivní pohled, se počítá.

Výsledkem vašeho snažení bude soupis požadavků. Nároky na nové místo by měly zohledňovat vaše odpovědi. Jednotlivé požadavky si dle priority označte číslicemi 1 až 3. Později vám to pomůže při hodnocení pracovních inzerátů.

2. Prozkoumejte nabídku pracovních pozic

Soupis vlastních schopností a požadavků je jedna věc. A realita pracovního trhu druhá. Dalším krokem jak získat práci je udělat si dobrou představu o aktuální nabídce ve vašem odvětví. Po průzkumu byste měli znát odpovědi na otázky jako:

  • Které typy pozic odpovídají mým požadavkům?
  • Jak se ony pozice mohou různě nazývat?
  • Jaké jsou nejčastější požadavky na uchazeče?
  • Odpovídají mé schopnosti těm inzerovaným?
  • Opakují se v inzerátech dovednosti, které lze získat relativně rychle (např. základní znalost některých méně běžných programů)?
  • Které firmy nabízejí/mají ve své struktuře hledaný typ pozic? Chtěl bych pro některé pracovat?
  • Apod.

Výsledek konfrontujte s předchozím krokem a případně přehodnoťte své požadavky. Cílem není brát vám elán a chuť mířit ve svém profesním životě výš a dál, ale zohlednit současný stav. A také vám umožnit co nejlépe přizpůsobit vaši nabídku poptávce zaměstnavatelů. Hodit se vám to bude třeba při psaní životopisu.

3. Připravte se na svou sebeprezentaci

Máte vše rozmyšleno. Víte, jak to vypadá na trhu práce. Ještě než se dáte do hledání, měli byste si připravit či aktualizovat všechny prezentační materiály. Každého hned určitě napadne životopis s profesionální fotkou. Je toho ale mnohem víc.

Tvůrčí profese by neměly zapomínat na portfolio prací v online i tištěné podobě. Ti, kdo píší blog, by se měli zamyslet, zdali zveřejněné texty nevyvolávají o jejich osobě špatný dojem. Vyplatí se popřemýšlet o referencích a referenčních osobách, na které můžete dát personalistovi kontakt.

Důležitou kapitolou jsou sociální sítě. U neveřejných profilů byste měli mít dostatečně nastavené soukromí. Ať vás u pohovoru nezaskočí otázka na vydařenou kalbu z minulého měsíce. Velmi důležitou sítí je LinkedIn. I ten byste měli aktualizovat tak, aby informace i fotka odpovídaly vašemu současnému CV a cílům. Více o tom, jak připravit profil na LinkedIn v tomto článku >>>

Také lidí z HR používají Google. Zkusili jste někdy zadat své jméno do vyhledávače? A jaké vám vrátil výsledky? Myslete na svou online reputaci včas. Negativní či nevhodné zmínky na cizích webech sice nevyřešíte přes noc, ale můžete si aspoň připravit smysluplnou odpověď pro případ, že na ně přijde řeč.

Od věci není zkouknout šatník a botník. Na některé pohovory je třeba se vyšvihnout. Pokud jste celý rok chodili v tričku, může vás v den D nemile zaskočit poněkud těsná košile.

4. Hledejte na více místech

Při hledání volných míst nespoléhejte jen na jednu možnost. Všeobecně známou cestou k novému zaměstnání jsou pracovní portály jako Jobs.cz, Prace.cz nebo Dobraprace.cz. Tyto servery umožňují díky pokročilým filtrům hledat práci velmi efektivně a také si nechat zvolený typ nabídek posílat na e-mail. Stejně tak si můžete na mnoha portálech zřídit svůj profil a vystavit CV.

Ne každá společnost ale na pracovních portálech inzeruje. Vytipujte si sympatické firmy a na jejich webovkách hledejte sekce jako „Kariéra“ nebo „Volná místa“. V tomhle i v dalším hledání vám může hodně pomoct také pokročilé vyhledávání práce na Google.

Zapomenout byste neměli ani na sociální sítě. Využijte hledání na Facebooku, Twitteru či LinkedIn. Hledejte i pomocí hastagů jako #prace #job #kariera apod.

5. „Hledám si práci jako…“ — Dejte o tom vědět

Víc hlav, víc ví. Platí to i při hledání práce. Využijte sociální potenciál bližší i vzdálenější rodiny, přátel, kamarádů a známých. Dejte jim vědět, že sháníte nové místo a ideálně přiložte i link na LinkedIn či portfolio vašich práci.

Každý někoho zná. Slovo dá slovo a jednou večer vám zazvoní telefon…

Stejně aktivní buďte i na sociálních sítích. Pokud si nehledáte práci tajně, informujte o tom přátele a sledující na Facebooku i Twitteru. Nabídku můžete vložit i do vytipovaných oborových skupin.

Na LinkedIn si v sekci „Karierní zájmy“ zvolte, že jste otevření novým příležitostem, a svůj profesní cíl můžete prezentovat i přímo v obsahu vaší stránky. Podobně aktivně můžete vystupovat na pracovních portálech. Stačí si na nich vytvořit profil a vystavit CV.

Další efektivní metodou je aktivní oslovení vybraných firem, i když právě nenabízejí typ vaší pozice. Nikde nevíte, jestli se zrovna nechystají. Anebo si po přečtení vašeho CV uvědomí, že právě vy se jim hodíte.

Využít můžete také personální agentury, s nimiž mnoho firem spolupracuje při náboru zaměstnanců. Když vás budou mít recruiteři v databázi, mohou vás hned oslovit. Navíc ty lepší personálky poskytují kvalitní poradenství. Není nad to, když vám CV či profil na LinkedIn zkoukne oko profíka z druhé strany barikády.

6. Nabídky práce: Třídíme inzeráty

Žijete-li ve větším městě a nehledáte-li opravdu specifické pozice, budete každý týden vybírat z většího počtu inzerátů. Při rozhodování, na co odpovědět, by měly hrát roli vaše požadavky a priority. Shodu byste měli najít zejména u těch hlavních.

A jak je to s nároky firem? Nenechte se vyděsit dlouhým seznamem požadavků. I když to často vypadá, že hledají supermana či superženu, náboráři jsou také jen lidi z masa a kostí. Pracovní inzerát snese leccos. Naštěstí jejich tvůrci stále častěji rozlišují požadavky na ty skutečně „nutné“ a ty z oblasti „výhodou“. Pokud se v těch nutných najdete, určitě na inzerát odpovězte.

S trochou nadhledu berte i délku požadované praxe. Pokud píší, že chtějí 4 roky zkušeností a vy máte 3, jděte do toho. Když není rozptyl poptávka vs nabídka příliš velký, rozhoduje kvalita. 3 roky vašich zkušeností u mezinárodní společnosti se mohou zaměstnavateli hodit víc než 4 roky jiného uchazeče strávené prací pro místní firmu.

A jak s platem? Někdo ho v inzerátech uvádí, jiný zase ne. I tady se vám tak budou hodit informace načerpané ve druhém kroku. Už byste totiž měli mít představu o mzdě na vybraných pozicích v regionu vaší působnosti.

7. Nabídky práce: Odpovídáme na inzeráty

Inzeráty máte vybrané, jde se psát. Většinovou praxí je životopis a průvodní dopis. Někdy bývá součástí inzerátů i zadání úkolu, který musí uchazeči vypracovat.

Pokud nechcete střílet naslepo, platí, že CV a průvodní dopis by měly odpovídat inzerované pozici. To znamená, že si nevystačíte s dvěma univerzálními kousky.

Obsah vždycky štimujte na míru požadavkům i slovníku inzerátu. Nejde o to vymýšlet si, ale vytáhnout to, co zajímá protistranu. A ideálně to také pojmenovat jejím slovníkem. Když se vaše minulá pozice jmenovala kontrolor účtů a nyní se hlásíte na pozici interního auditora, pak je vhodné předchozí zaměstnání pojmenovat také jako interní auditor. Pamatujte: personalisté hledají shodu. Pak přichází na řadu to ostatní. Nespoléhejte na synonyma a opisná vyjádření. Při rychlém skenování CV nemusí tak dobře padnou do oka.

Pro CV i průvodní dopis platí: buďte konkrétní, nevymýšlejte si a jděte rovnou k věci. Životopis ideálně na jednu A4, průvodní dopis o dvou třech odstavečcích na max polovinu A4. Čitelnost a vzdušnost dokumentů podpořte vhodným formátováním – odrážky, krátké odstavce, hierarchie nadpisů apod.

8. Prodejte se u pohovoru

Což jinak znamená, prodejte svou přípravu.

Sežeňte si podrobnější informace o firmě, proklikejte její web, přečtěte pár článků v blogu. Připravte si odpovědi na časté otázky personalistů. Příklady jich na internetu najdete tuny. I když jsou otázky různé, přece jen se točí stále kolem několika témat. Promyslete si také povídání o vašich pracovních úspěších, projektech, které jste vedli a tak dále.

Ptát se bude nejen protistrana, ale i vy. Takže si připravte několik otázek. Určitě se najde něco, na co vám inzerát neodpověděl nebo vás to napadlo při zjišťování informací.

Znovu si udělejte jasno ve svých požadavcích. Kolik budete chtít peněz? (Je dobré trochu nadsadit) Jaký úvazek budete chtít prosazovat? Když víte, co chcete, snadněji si o to řeknete.

Své odpovědi i otázky si zkuste několikrát přeříkat nahlas před zrcadlem nebo kamarádovi. A natočte se při tom na mobil. Odhalíte spoustu nešvarů, které snadno odstraníte. A hlavně své odpovědi dostanete do pusy a zafixujete si je. Nejde o to, abyste na pohovoru mluvili jako naučná kniha, ale abyste odpovědi horko těžko nelovili z hlavy.

9. Vybrali vás. Jak se rozhodnout. A vyjednávat

Chtějí vás. Výborně. Pokud ani vy nemáte pochyby, je hotovo. Zbývá doladit podmínky a stvrdit je ve smlouvě. Pokud váháte nebo máte další zajímavé nabídky, je situace jiná. Pro dobré rozhodnutí budete potřebovat ještě další informace, radu nebo možná vnuknutí.

Je dobré být k zaměstnavateli upřímný a sdělit mu, že ještě nejste rozhodnutí. Požádejte ho o schůzku, kde byste mohli probrat vaše pochybnosti. Poproste o jeden den ve firmě na zkoušku, abyste mohli aspoň trochu nasát atmosféru a poznat kolegy. Pokud o vás opravdu stojí, vyjdou vám vstříc. Pokud ne, patrně jste váhali správně.

Nestojí-li vašemu nástupu v cestě nic jiného než jedna dvě podmínky, vyjednávejte. Pokud nebudete chtít místo služební Oktávky Teslu v plné výbavě, patrně se dohodnete.

Čtení je u konce. Teď už se musíte dát do práce vy. Přidržíte-li se tohoto systému, případně i dalších rad z našeho blogu, vaše šance na získání toho správného zaměstnání rapidně vzroste. A celé putování za novým místem bude mnohem snazší.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here